Коментари: САМОНАДЕЯНОСТ И/ИЛИ ИЗКУСТВО

Славчо СЛАВЧЕВ

Темата – вехта “търкаляна“, не от вчера е известно, че е сложна, дълбока, взривоопасна, въобще- трудна…

Първом – да уточним два въпроса –

  1. Що е Изкуство?

Топлата вода е открита отдавна и е излишно да ги цитираме както велики, така и знайни и не толкова авторитети по темата

За мен за изкуството няма дрезкод, Няма най-удачно дневно или нощно време на изява. Ни възрастово,ни полово ни социално или етническо изискване.

То дава терен и е възможно и желано както в Шоплука, Занзибар, Якутия, ако щета, че и „Столипиново”…

Територия вярно обширна, има място, ама за всеки ли?

ИЗКУСТВОТО е висша форма и изказ на човешкото. Простичко казано – то е нещо над всекидневието, над битовото – хранене, работа за оцеляването,

над ходенето, връщането, шофирането до село или дори и до „Прадо” ако щете.

ИЗКУСТВОТО  е свята територия. Мисля, че може да се каже, че е олтар на човещината. /Доста патетично прозвуча, ама…/

Тя, тази територия има закони, своите „10 заповеди”. Има си и своите „смъртни грехове”.

По повод на пра-пра историческите пещерни рисунки в  Алтемира или Фон дьо гом, едни о първите изяви на Хомо сапииенса ясно и хубаво го казва Драган Тенев /забранен ни автор като студенти/, че….

„Той, довчерашният дивак, под напора на някакво силно и непреодолимо чувство – Вдъхновеният му  от Създателя стремеж към прекрасното, …онзи вроден към красотата незаинтересован от нищо стремеж у всяко човешко същество, благодарение на който се е породило и самото ни изкуство – ЕДИНСТВЕНО УБЕЖИЩЕ ОТ СТРАШНИЯ РЕАЛЕН СВЯТ”…

Съм с уточнението, че понятията „прекрасно” и красиво” са употребени в по-широк, философски смисъл и не включват само напудреното розово и хубавиците от „Пайнер”….

Въпрос 2. Кой може да го прави /и кой не бива да цапа „олтаря”/?

Трябва ли, всеки да се изяви на таз по-горе спомената „маркирана” територия? Може ли? Необходимо ли е?  Има ли какво да каже? Хигиенично ли е?

Нима всеки може и трябва да прави примерно хляб или да заварява. За тези, които могат, дори често без тапия- добре-Овации и признание. Майстори!

Доста са „слухарите“,майстори на кларнета и цигулката. Вярно, неграмотни, но „поръсени“ Отгоре с нещо…Свирят чудно, пеят. Евалла!

Заради успеха и ръкоплесканията мнозина студират, учат ,ограмотяват се.Нема лошо.

Дали обаче, ако си грамотен, с перфектна граматика и пишеш в рима ставаш или си Поет?

Дали ако можеш да рисуваш обемни фигури, с перфектна перспектива, нерядко, имащ и диплома, си Художник?

Биваш ли такъв, ако артикулираш с/и върху канаваца с боички „Рембранд”/скъпи са/ си Творец,Такъв, който може и трябва да прави картини/Изкуство ?

Уви, на тези елементарни въпроси бая люде не могат да си отговорят. Друго е да говориш за екзистенциализма,конвергенцията или за дерогацията….

Не можеш да правиш Изкуство ако само си просветен. Трябва и да си ПОСВЕТЕН! Ако ли си пък неграмотен – Забрави!

Който е в първият стадий, само просветен, става я  Изкуствовед /в най-добрия случай/, я лорд-ватман в столичния транспорт, или учител по рисуване/, или в най-баналния вариант – късащ билетчета в някоя къща-музей и ръсещ сарказъм наляво и надясно…

А само тези, дето имат на главата си знакът Т /знакът на Мага/- стават Леонардоподобни!

За жалост обаче третите, неграмотните са най-напористи…

Вижда се, че Изкуство се е правило по всяко време, от памтивека, та и до днес.Обаче Само от типа Homo Sapiens + само от него!

Тръгвайки към Изкуството /най-вече правенето/, импулсиран от споменатия, вграден стремеж към прекрасното нерядко срещаш и пречки: липса на условия –битови, политически,  парични, времеви /обучението е с години/, провинциални, съсловни и т.н.

По-леко „болните” се отказват, обаче „силно заразените” продължават всеотдайно, предопределено, популярно казано – дори на инат.

Е, това, последното казано „на инат“ май не е съвсем коректно и точно описващо твърдение/внушение/послание спрямо неподготвените. Щото само „на инат” не става –Т’ва  е кауза пердута!

Ти „на инат,” без туристически стаж,можеш да се качиш и до Рилските езера, ама популярно, улично речено – Кел файда? Кому и какво доказваш, защо, как?

Примери за „доказване” на недоказуеми неща, действия и каузи  –всекидневно…Прояви на некомпетентни, с претенции на „поръсени“, влюбени в прожекторите и себе дори – бол.

Едни със светещи боички, съдържащи и златен прашец, други отчитащи чрез творенията си Шумановите трептения, трети под влияние на слънчевите полюции….

Голяма , сърцераздирателна драма в мрежата, поднесена от художничка, сама нарекла се самоука.

Жалва се от критикари и недоброжелатели, че картината, коят е „сътворила“ не я посрещат доброжелателно, че и самият Светлин Русев я отрязъл сатрапски на едно журиране. /Сигур й е завидял – б.а./

А тя, в последните 20 години толкова страст е вложила в заниманията си. И все й казвали, че е неука, без живописна подготвеност, т.е. неграмотно рисуваща.

А тя така си я харесвала и не само тя… Банката в Преслав на два пъти искала да я купи…, а тя отказвала. Тя, в случаи на униние я гледала /картината/ и се вдъхновявала наново.и наново и пр. сълзи.

Да, ама знаем лафа „Москва не вярва на сълзи“…

Видях й картината. 98% съвпадение с Димитър Гюдженов – „Симеон Велики“. Да, онзи царствено седнал титан, с жезъл в дясната ръка и свитък у лявата.

Мотамо. Е, с 2% разлики по причини неизвестни, вероятно неи, но нам понятни.

Разрових публикуваното й „творчество“ и се натъкнах на доста още нейни „случайни“ съвпадения.

Ало, Карлуково, осигурете едно място за наш човек бе, моля!

Пусти социални мрежи, дават такъв простор на интелектуални напъни, че почва да намирисва /меко, поетично казано/ като обществена тоалетна от селски тип…

Получавам у месънджъра прикачен линк с надслов „Виж последното ми амплоа. Т.е.- Изява”.

Известен стоматолог с уклон към пластичните изкуства написал статия за изложбата на наша колежка, някъде, в далечен град. ..И …„Какво ще кажеш”?.

Първо, смятам, че никога не е късно да стъпиш накриво.

.. Ама аз бях на морето и разбрах за тази изложба… Ама тя, авторката я хареса /статията/… Публикуваха я в медията без редакции и т.н.

Абе Аланкольо. Ти не си видял изложбата, само знаеш де е Дупница и визуално знаеш авторката…, ни колко картинки е показала, ни къде и как е експонирана, ни какви формати и нищо на живо не си видял.

Написал си „статия“, въодушевен от една бележка в нета с 3-4 репродукции, скролвайки под чадъра на Слънчака.

Ти пишеш вече от позицията на очевидец, на изкуствовед, на познавач, на популяризатор на Изкуството…..

Нима? Кому вършиш услуга с тоз интелектуален онанизъм бе, докторе! И те пуснаха да цапаш ефира? Що бе Кате, що го пусна тоз бракониер у нета?

Е от къде ми текна и думата за Хигиената по-горе.

Много е хлъзгаво край нас напоследък от такива напъни….

На противниците на евроатлантизма у нас ще кажа, че ние, българите отдавна сме в тези редици, няма какво тепърва да кандидатстваме, па и да ни приемат.

Едно от доказателствата ми е това, че по поведение и страсти еднаквим с проявленията в таз група народи и опасно съвпадаме в описаните в научните изследвания и доказателства на прочутите американски професори Дънинг и Крюгер…

Набързо казано,че в сферите глупост и некомпетенции не се различаваме от ‘ората отвъд океана. Най-вече в проявленията.

Националистичният ми дух смята, че ги и превъзхождаме….А те, професорите , известно е, третират издълбоко некомпетентността. /За незнающите – вижте в нета/

Мисля си и друго за тези изследвания, и що не са много известни на широката публика, а явно има и защо.

Щото от национално значение и сигурност е важно да не се тръби много-много за това наше превъзходство.

Все пак сме „приятели”.

Източник: PZdnes

Вашият коментар

Новини по региони

Видин Монтана Враца Плевен Ловеч Габрово Велико Търново Търговище Русе Разград Силистра Добрич Шумен Варна Бургас Сливен Ямбол Стара Загора Хасково Кърджали Пловдив Смолян Пазарджик Благоевград Кюстендил Перник София област София

Тази информация достига до Вас благодарение на информационна агенция Булпресс!