Коментари: САМОНАДЕЯНОСТ И/ИЛИ ИЗКУСТВО
Славчо СЛАВЧЕВ
Темата – вехта “търкаляна“, не от вчера е известно, че е сложна, дълбока, взривоопасна, въобще- трудна…
Първом – да уточним два въпроса –
- Що е Изкуство?
Топлата вода е открита отдавна и е излишно да ги цитираме както велики, така и знайни и не толкова авторитети по темата
За мен за изкуството няма дрезкод, Няма най-удачно дневно или нощно време на изява. Ни възрастово,ни полово ни социално или етническо изискване.
То дава терен и е възможно и желано както в Шоплука, Занзибар, Якутия, ако щета, че и „Столипиново”…
Територия вярно обширна, има място, ама за всеки ли?
ИЗКУСТВОТО е висша форма и изказ на човешкото. Простичко казано – то е нещо над всекидневието, над битовото – хранене, работа за оцеляването,
над ходенето, връщането, шофирането до село или дори и до „Прадо” ако щете.
ИЗКУСТВОТО е свята територия. Мисля, че може да се каже, че е олтар на човещината. /Доста патетично прозвуча, ама…/
Тя, тази територия има закони, своите „10 заповеди”. Има си и своите „смъртни грехове”.
По повод на пра-пра историческите пещерни рисунки в Алтемира или Фон дьо гом, едни о първите изяви на Хомо сапииенса ясно и хубаво го казва Драган Тенев /забранен ни автор като студенти/, че….
„Той, довчерашният дивак, под напора на някакво силно и непреодолимо чувство – Вдъхновеният му от Създателя стремеж към прекрасното, …онзи вроден към красотата незаинтересован от нищо стремеж у всяко човешко същество, благодарение на който се е породило и самото ни изкуство – ЕДИНСТВЕНО УБЕЖИЩЕ ОТ СТРАШНИЯ РЕАЛЕН СВЯТ”…
Съм с уточнението, че понятията „прекрасно” и красиво” са употребени в по-широк, философски смисъл и не включват само напудреното розово и хубавиците от „Пайнер”….
Въпрос 2. Кой може да го прави /и кой не бива да цапа „олтаря”/?
Трябва ли, всеки да се изяви на таз по-горе спомената „маркирана” територия? Може ли? Необходимо ли е? Има ли какво да каже? Хигиенично ли е?
Нима всеки може и трябва да прави примерно хляб или да заварява. За тези, които могат, дори често без тапия- добре-Овации и признание. Майстори!
Доста са „слухарите“,майстори на кларнета и цигулката. Вярно, неграмотни, но „поръсени“ Отгоре с нещо…Свирят чудно, пеят. Евалла!
Заради успеха и ръкоплесканията мнозина студират, учат ,ограмотяват се.Нема лошо.
Дали обаче, ако си грамотен, с перфектна граматика и пишеш в рима ставаш или си Поет?
Дали ако можеш да рисуваш обемни фигури, с перфектна перспектива, нерядко, имащ и диплома, си Художник?
Биваш ли такъв, ако артикулираш с/и върху канаваца с боички „Рембранд”/скъпи са/ си Творец,Такъв, който може и трябва да прави картини/Изкуство ?
Уви, на тези елементарни въпроси бая люде не могат да си отговорят. Друго е да говориш за екзистенциализма,конвергенцията или за дерогацията….
Не можеш да правиш Изкуство ако само си просветен. Трябва и да си ПОСВЕТЕН! Ако ли си пък неграмотен – Забрави!
Който е в първият стадий, само просветен, става я Изкуствовед /в най-добрия случай/, я лорд-ватман в столичния транспорт, или учител по рисуване/, или в най-баналния вариант – късащ билетчета в някоя къща-музей и ръсещ сарказъм наляво и надясно…
А само тези, дето имат на главата си знакът Т /знакът на Мага/- стават Леонардоподобни!
За жалост обаче третите, неграмотните са най-напористи…
Вижда се, че Изкуство се е правило по всяко време, от памтивека, та и до днес.Обаче Само от типа Homo Sapiens + само от него!
Тръгвайки към Изкуството /най-вече правенето/, импулсиран от споменатия, вграден стремеж към прекрасното нерядко срещаш и пречки: липса на условия –битови, политически, парични, времеви /обучението е с години/, провинциални, съсловни и т.н.
По-леко „болните” се отказват, обаче „силно заразените” продължават всеотдайно, предопределено, популярно казано – дори на инат.
Е, това, последното казано „на инат“ май не е съвсем коректно и точно описващо твърдение/внушение/послание спрямо неподготвените. Щото само „на инат” не става –Т’ва е кауза пердута!
Ти „на инат,” без туристически стаж,можеш да се качиш и до Рилските езера, ама популярно, улично речено – Кел файда? Кому и какво доказваш, защо, как?
Примери за „доказване” на недоказуеми неща, действия и каузи –всекидневно…Прояви на некомпетентни, с претенции на „поръсени“, влюбени в прожекторите и себе дори – бол.
Едни със светещи боички, съдържащи и златен прашец, други отчитащи чрез творенията си Шумановите трептения, трети под влияние на слънчевите полюции….
Голяма , сърцераздирателна драма в мрежата, поднесена от художничка, сама нарекла се самоука.
Жалва се от критикари и недоброжелатели, че картината, коят е „сътворила“ не я посрещат доброжелателно, че и самият Светлин Русев я отрязъл сатрапски на едно журиране. /Сигур й е завидял – б.а./
А тя, в последните 20 години толкова страст е вложила в заниманията си. И все й казвали, че е неука, без живописна подготвеност, т.е. неграмотно рисуваща.
А тя така си я харесвала и не само тя… Банката в Преслав на два пъти искала да я купи…, а тя отказвала. Тя, в случаи на униние я гледала /картината/ и се вдъхновявала наново.и наново и пр. сълзи.
Да, ама знаем лафа „Москва не вярва на сълзи“…
Видях й картината. 98% съвпадение с Димитър Гюдженов – „Симеон Велики“. Да, онзи царствено седнал титан, с жезъл в дясната ръка и свитък у лявата.
Мотамо. Е, с 2% разлики по причини неизвестни, вероятно неи, но нам понятни.
Разрових публикуваното й „творчество“ и се натъкнах на доста още нейни „случайни“ съвпадения.
Ало, Карлуково, осигурете едно място за наш човек бе, моля!
Пусти социални мрежи, дават такъв простор на интелектуални напъни, че почва да намирисва /меко, поетично казано/ като обществена тоалетна от селски тип…
Получавам у месънджъра прикачен линк с надслов „Виж последното ми амплоа. Т.е.- Изява”.
Известен стоматолог с уклон към пластичните изкуства написал статия за изложбата на наша колежка, някъде, в далечен град. ..И …„Какво ще кажеш”?.
Първо, смятам, че никога не е късно да стъпиш накриво.
.. Ама аз бях на морето и разбрах за тази изложба… Ама тя, авторката я хареса /статията/… Публикуваха я в медията без редакции и т.н.
Абе Аланкольо. Ти не си видял изложбата, само знаеш де е Дупница и визуално знаеш авторката…, ни колко картинки е показала, ни къде и как е експонирана, ни какви формати и нищо на живо не си видял.
Написал си „статия“, въодушевен от една бележка в нета с 3-4 репродукции, скролвайки под чадъра на Слънчака.
Ти пишеш вече от позицията на очевидец, на изкуствовед, на познавач, на популяризатор на Изкуството…..
Нима? Кому вършиш услуга с тоз интелектуален онанизъм бе, докторе! И те пуснаха да цапаш ефира? Що бе Кате, що го пусна тоз бракониер у нета?
Е от къде ми текна и думата за Хигиената по-горе.
Много е хлъзгаво край нас напоследък от такива напъни….
На противниците на евроатлантизма у нас ще кажа, че ние, българите отдавна сме в тези редици, няма какво тепърва да кандидатстваме, па и да ни приемат.
Едно от доказателствата ми е това, че по поведение и страсти еднаквим с проявленията в таз група народи и опасно съвпадаме в описаните в научните изследвания и доказателства на прочутите американски професори Дънинг и Крюгер…
Набързо казано,че в сферите глупост и некомпетенции не се различаваме от ‘ората отвъд океана. Най-вече в проявленията.
Националистичният ми дух смята, че ги и превъзхождаме….А те, професорите , известно е, третират издълбоко некомпетентността. /За незнающите – вижте в нета/
Мисля си и друго за тези изследвания, и що не са много известни на широката публика, а явно има и защо.
Щото от национално значение и сигурност е важно да не се тръби много-много за това наше превъзходство.
Все пак сме „приятели”.
Източник: PZdnes