Facebook

Инж. Иван Панайотов: Хаос в градоустройството и някой се облагодетелства!

Инж. Иван Панайотов: Хаос в градоустройството и някой се облагодетелства!
„Градоустройството, заедно с бюджета, са визитните картички на едно управление и по него се преценява какъв стопанин има дадена община.
И тук обаче виждаме хаос и липса на прозрачност. И практика за усвояването на ресурси от приближени до ръководството на община Пазарджик. Това заяви на пресконференцията на ГЕРБ по темата „Градоустройство” кандидатът за кмет на Пазарджик на инж. Иван Панайотов.

Според него, Общият устройствен план на Пазарджик никъде не може да бъде видян. „Можем да видим устройствения план на Брюксел, но защо пазарджишкият не се вижда? Правилата и контрола също са изключително важни. Но по кои правила на действащото законодателство и подзаконовите нормативни документи една идея за триетажен паркинг се превърна в кафене”, попита кандидатът за кмет на ГЕРБ, визирайки кафене „Искейп”.

„Ако бъда избран за кмет, още в първия ми работен ден ще стартираме изпълнението на Западния околовръстен път. Там ясно и категорично правителството заяви, че ще ни подкрепи финансово. Така ще изнесем и намалим трафика, и проблема със замърсяването. Ще стартираме и проектиране на локални пътища от Пазарджик за Пловдив и към АМ „Тракия” с цел да осигурим развитие на бизнес зони и инвестиции“, каза инж. Панайотов.

Други краткосрочни цели пред Иван Панайотов са цялостният воден цикъл в Пазарджик, който „е изтърван” и предвидени 49 млн. лв. няма как да се реализират. „Единственото решение е финансиране от общината, държавата и еврофондовете. Голям проблем е и незаконното строителство. От нашите анализи е видно, че 90 процента от сградите могат да бъдат признати за търпими, да бъдат включени в електроразпределителните и ВиК-мрежите, но това е свързано с промяна на регулационните планове. В най-кратки срокове ще почистим речните корита на Марица, Тополница и Луда Яна. Господ ни пази, че не се случват бедствия като това през 2005-а година. Този въпрос задължително трябва да бъде решен в най-кратки срокове.

Той подчерта проблемите с паркирането и с новото строителство. „Не се спазват изискванията на ЗУТ, особено при новото строителство, паркоместа трябва да има за всяка една сграда, виждаме какъв хаос настъпи в общината във връзка с паркирането.

Преди две години трябваше да бъде изготвен Генерален план за организация на движението. Той все още е някъде скрит в общината. Нашето виждане е, че трябва да има актуализация на Синя зона, както и ясна стратегическа схема за преместваемите съоръжения. Но трябват стратегическо планиране, експертиза, спазване на правилата и постоянен контрол, което задължително трябва да става пред очите на хората”, каза инж. Панайотов.

        

Експертът по строителството инж. Валери Вълков заяви:

„Преди няколко години правителството разработи и осигури финансиране за всяка община Интегриран план за градско възстановяване и развитие за периода 2016-2020 г. За община Пазарджик този план обхваща 8,72% от територията или 325 ха – т.нар. Икономическа зона, която до неотдавна даваше хляб на две трети от населението на града и бе в основата на разширяването на Пазарджик, а сега е запусната. Обхватът на основните проекти в тази зона включва интервенции в три улици – бул. „Царица Йоана”, ул. „Заводска” и ул. „Д-р Никола Ламбрев” и облагородяване на предгаровото пространство, рехабилитация на защитните диги на река Марица. Поставени са специфични цели за разширение на уличната мрежа, изграждане на техническа инфраструктура, обособяване на паркоместа, ремонт на тротоари, обновяване и изграждане на обществени зелени площи, алейно и улично осветление, видеонаблюдение, израждане на градска среда за хора в неравностойно положение. Както и доизграждане на моста на река Марица (до Ситроен при изхода за Пловдив) с велоалеи. Сега целият тежкотоварен и транзитен трафик с шума и замърсяването на въздуха минава по околовръстния булевард „Стефан Стамболов”, който е на 200 м от центъра на града и под прозорците на гражданите. Ако този проект се реализира, това ще се пренасочи по южното течение на Марица и по Западния околовръстен път през мост Атлантик. А бул. „Ст. Стамболов” може да се превърне в зелен градски булевард”, каза инж. Вълков и подчерта, че почистването на коритото на Марица е наложително, за да не се стигне до отклонение на водата към града при едно наводнение.

„Дейностите по проекта са разделени на няколко етапа и от март тази година ние трябваше вече да се радваме на нов мост по извеждане на движението. Нищо обаче не е направено. Дори няма изготвен проект за осигуряване на тези дейности. Отговорни за осъществяването на този план са кметът и секретарят на общината, ако е оторизиран от него. Тези длъжностни лица са имали задължението, при мотивирана необходимост от промяна на плана, да направят предложение за изменение, а Общинският съвет да вземе решение за актуализацията. Няма и доклад за междинна оценка в средата на програмния период (2017 г.), който би трябвало да се представи пред общинските съветници и да се публикува на сайта на общината.

Финансирането – за 2017 г. са заложени 104 000 лева за организационни работи. Съответно за 2018-а, 2019-а и 2020-а заложените суми са 7,3 млн. лв., 5,1 млн. лв. и 18,8 млн. лв. Обаче 2020 г. е период извън мандата на настоящите Общински съвет и кмет. Ние, строителите, знаем, че пикът на финансирането е в средата или в последната третина на изпълнението. Тук се оказва, че пикът е в последната година и то три пъти по-голям от предходните години. Затова нашата промишлена зона е в окаяно състояние и всеки ден 2500 пазарджиклии пътуват към Пловдив, за да си търсят там хляба”, каза инж. Вълков, който разкритикува и сега действаща система за сметоизвозването и сметосъбирането.

„Публичността е основното изискване към устройственото планиране на населените места в общината. Устройствените планове на всяко едно населено място се изработват с парите на всички нас, данъкоплатците, и те трябва да служат на всички нас. Няма никаква пречка тези планове да са в интернет, каза и арх. Даниел Мирчев, който е кандидат за общински съветник. По думите му, устройственият план трява да бъде достъпен, за да може всеки собственик на имот да си прави инвестиционни намерения, а инвеститорите – за да знаят какво да планират като инвестиции. „Защо не се прави това? Всеки един план от време на време се изменя и ако е публичен, тези изменения ще бъдат ясни на всички. Сега никой не знае какво е променено. Устройствените планове на селата са безнадеждно остарели, някои не са пипани отпреди Девети септември. В някои от тях има предвидени улици и социалистически мероприятия, които никога няма да се осъществят и са ненужни, но блокират имоти. Нищо в тази насока не е направено досега”, каза арх. Мирчев. Той се надява следващият Общински съвет ще приеме Общ устройствен план на землищата в община Пазарджик, в който би трябвало да се предвидят посоки за развитие на икономическа активност към АМ „Тракия” или към Пловдив.

Арх. Мирчев обвини в престъпно бездействие кмета, служителите му и кметовете на селата заради разрасналото се незаконно строителство. „Много по-лесно е да спреш постройка в изкоп или в основи, а не когато е построена и обитавана. В България узаконяването приключи през 2002 г. и оттам насетне незаконните сгради могат да получат статут на търпимост при определени условия. Но това трябва да става по инициатива на кмета и администрацията, да има контрол и да се работи „на терен”, каза архитектът и бивш областен управител, който разкритикува и сега действащата схема за паркирането и организацията на движението.

Купуването и продаването на гласове е престъпление!

 

Тази информация достига до Вас благодарение на информационна агенция Булпресс!

Новини по региони

Видин Монтана Враца Плевен Ловеч Габрово Велико Търново Търговище Русе Разград Силистра Добрич Шумен Варна Бургас Сливен Ямбол Стара Загора Хасково Кърджали Пловдив Смолян Пазарджик Благоевград Кюстендил Перник София област София

Тази информация достига до Вас благодарение на информационна агенция Булпресс!